Studenten ontwerpen interactieve uitbreiding
Hoe zou jij de Hospital Hero app verbeteren? Met die vraag gingen leerlingen van de opleiding Informatica aan de Hogeschool Leiden de afgelopen maanden aan de slag. De tweedejaars studenten kregen de opdracht om een uitbreiding voor de app te ontwerpen. De uitbreiding moest interactief zijn. Daartoe leerden de studenten programmeren in virtual reality (VR), een digitale wereld waar je in kunt stappen, of augmented reality (AR), een digitale wereld die je via de camera van je telefoon over de echte wereld legt.
Katinka Kooman was een van de deelnemende leerlingen. Met medestudenten Isabelle Oosterbaan en Davino Rosaria werkte Katinka aan een prototype om de dieren uit de app tot leven te laten komen. “Plaatjes van dieren zijn best leuk”, vertelt Katinka, “maar bewegend beeld is vooral voor kinderen pas écht boeiend.” Katinka en haar groepsgenoten maakten een uitbreiding van de app waarbij patiënten de gevonden dieren in 3D in de wachtkamer kunnen zien zitten. De dieren kunnen bewegen en maken geluid. Kinderen kunnen vervolgens met de beestjes spelen en meer over de dieren te weten komen. “Zo wordt de app pas écht interactief”, aldus Katinka.
Docent Jeroen Rijsdijk is super trots op zijn leerlingen. Iets bouwen in augmented reality, was voor de docenten uit Leiden ook helemaal nieuw. Maar voor Hospital Hero als opdrachtgever was Jeroen maar al te bereid om het een en ander bij te leren en over te brengen aan zijn studenten. Samen met collega’s Jaap Kanbier en Jeroen de Meij zette hij een nieuw lesprogramma op. “Het is heel gaaf om te zien hoe we samen; studenten, leerkrachten en Hospital Hero, elkaar flink vooruit kunnen helpen”, concludeert de bevlogen docent. “Zo’n samenwerking biedt enorm veel perspectief voor de toekomst van de app én van de studenten.”